Tilataan yksi tosi-TV ohjelma henkilöstön kehittämisestä

08.02.2017

Psykoterapeutti Maaret Kallio kertoo Eeva-lehdessä (Toukokuu 2016) syistään osallistua tosi-TV ohjelmien tekoon (Ensi treffit alttarilla ja Kielletty rakkaus). "Tärkein syy julkiselle esiintymiselleni on vaikuttaminen." Hän toteaa, että näin hän saa mahdollisuuden puhua kansalle tärkeistä asioista, eikä keskustelu jää vain alan asiantuntijoiden tiedon norsunluutorneihin.

Tärkein syy julkiselle esiintymiselleni on vaikuttaminen.

Opiskelujeni aikana olen monen muun asian ohella ikäväkseni oppinut myös, että tieteellisiä tutkimuksia ja väitöskirjoja luetaan todella vähän ja sekin vähä muiden tutkijoiden ja tieteen tekijöiden toimesta. Eli, toiset tekevät kovasti töitä ja tutkivat, miten esimerkiksi henkilöstön kehittäminen tai kehittämättömyys vaikuttaa yksilöön, organisaatioon ja yhteiskuntaan, mutta ne, jotka sitä tietoa tarvitsisivat jokapäiväisessä työssään ja päätöksenteossaan, eivät noita tietoja koskaan saa. Aikamoista tuhlausta! Todistaa se tietysti tutkijoiden sitoutumista ja kiinnostusta asiaansa, koska eivät turhaudu välinpitämättömän vastaanoton edessä.

Meillä pitäisi olla henkilöstön kehittämisen maaretkallio tai kariaihinen (Kaappaus keittiössä) ja tosi-TV ohjelma, joka toisi henkilöstön kehittämisen ihmisten olohuoneisiin. Aivan varmasti päättäjätkin katsovat tosi-TV ohjelmia, vaikka ne ovatkin niitä ohjelmia, joilla on isot katsojaluvut, vaikka vain harva myöntää niitä katsovansa.

Ohjelmassa voitaisiin seurata useamman yrityksen henkilöstön kehittämistä budjetin laadinnasta tilikauden loppuun ja palata yritykseen katsomaan tilanne vuoden päästä. Tilannetta seurattaisiin kvartaaleittain ja ohjelmassa sekä johtajat, HR että työntekijät pääsisivät avautumaan ja kertomaan tuntemuksiaan. Ohjelmasta tulisi viihteellistä sopivilla leikkauksilla, jotta saataisiin aikaan draamaa henkilöstön eri ryhmien välillä. Miten olisi vaikka raivostunut pikkupomo, joka tuntee kokeneensa vääryyttä tehdyissä ylennyksissä tai turhautunut HRD-ammattilainen, jonka pitäisi saada ihmeitä aikaan minimaalisella budjetilla ja tietysti ilman, että asiakkaalta laskutettavaa aikaa kuluu... Se olisi niin tosi-TV:tä!

Omassa tiedon norsunluutornissa on helppo keskustella alan ammattilaisten kanssa, mutta vaikuttamiseen se on liian kaukana ja korkealla.

Asialla on mukava leikitellä, mutta Maaret Kallio on oikeassa - vain julkisessa keskustelussa, vaikka viihteellisessäkin, tärkeistä asioista pääsee keskustelemaan niiden kanssa, jotka sitä tietoa oikeasti tarvitsevat ja joilla on asiaan myös sanottavaa. Omassa tiedon norsuunluutornissa on helppo keskustella alan ammattilaisten kanssa, mutta vaikuttamiseen se on liian kaukana ja korkealla.

Mikähän kanava tarttuisi tähän ideaan...