BLOGI


"Kirjoittaminen on ajatusten dokumentointia," sanoi eräs viisas. Totta vai pelottavaa?

Kirjoitan blogissani aiheista, jotka tavalla tai toisella puhuttelevat minua. Yhteisenä teemana on ihmiset työelämässä - hyvässä ja pahassa, suoraan tai vähän sinne päin. Kirjoituksiini saan vaikutteita kaikesta lukemastani päivän polttavista uutisista opiskelukirjallisuuteen sekä ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta. Bussit ja kahvilat ovat tähän ihan parhaita, mutta läheltäkin voi löytää aarteita.  

"Virheistään oppii", sanotaan. Kantapään kautta ja silleen. Vai olivatko ne vain valintoja, jotka tekivät meistä sen, mitä olemme nyt?

Poliitikot haluavat pitää ihmiset töissä pidempään. Ihmisen kehityskaareen kuuluu keski-iän paikkeilla vaihe, jossa oman itsen kehittämisen into ja tarve kasvaa. Nämä kaksi yhdessä ovat mahdollisuus tuottaviin, merkityksellisiin ja motivoiviin työuran loppuvuosiin.

Jokaiselle meille jää aina välillä jokin asia päälle niin, että se ohjaa ajattelua, tunteita ja niiden kautta toimintaa. Joskus hyvä, joskus paha. Kiire on yksi näistä ajattelun vinouttajista. Ajatus kiireestä ohjaa tekemistämme silloinkin, kun ei olisi mitään syytä kiirehtiä. Se myös estää lepäämisen, rentoutumisen ja palautumisen, eli...

Elämän lähi-ihmisverkostot ovat laajentuneet ja monipuolistuneet sekä työelämässä että vapaalla. Miten paljon ihmiseltä voi vaatia sopeutumista ja sietämistä? Keiden kaikkien kanssa pitää tulla toimeen ja mitä se tarkoittaa? Kesällä on vapaata työyhteisön verkostoista ja vuorovaikutuskiemuroista, mutta usein enemmän kohtaamisia sukulaisten ja...

Aivotutkijoiden mukaan palautteen anto voi jopa haitata oppimista. Ja minä, kun ajattelin, että palautteen ainoa tarkoitus on auttaa toista kehittymään! Kun asiaa vähän pohtii, väkisinkin tulee esittäneeksi kysymyksen "kuka on oikea, riittävän osaava ja asiantunteva arvioimaan toisen tekemisen tasoa?" Miltä pohjalta me oikeasti arvioimme ja...

Ihmisen aivot ovat monimutkainen ja mielenkiintoinen kapistus. Kestävät paljon, mutta ovat myös haavoittuvaiset. Ei niitä pidä kohdella ihan miten vain. Nykyinen työ rasittaa aivoja ihan eri tavalla kuin aiemmin. Nekin tarvitsevat lepoa. Sellaista rauhallista aikaa, kun ei tarvitse tehdä oikein mitään.

Kun samalla viikolla hajoaa tietokone ja astianpesukone, asiakaspalvelun taso erottuu. Astianpesukone tuli tiensä päähän, mutta tietokone tuhoutui hieman avustetusti. Ei, en enää koskaan juo hunajamehua samalla, kun teen töitä. Sillä, että vakuutusvirkailija suhtautui ymmärtävästi ja tietokoneliikkeen nuori asiantuntija asiallisesti keski-ikäisen...

Suomessa on aloitettu kaivostoiminta 1500-luvulla. Silloin suomen kieli ei tuntenut sanoja työturvallisuus tai työhyvinvointi. Kaivosmiehet sopeutuivat oloihin mm. kasvattamalla viikset, koska ne keräsit osan keuhkoihin matkalla olevasta kivipölystä. Tämä on historiaa. Onneksi. Kuulostaa aivan käsittämättömältä, vastuuttomalta, jopa...

Tein työhyvinvointikyselyn pieneen organisaatioon haastattelututkimuksena. Ennen kuin aloitin, asiakkaani varoitti minua, että on hyvin mahdollista, että työntekijät eivät puhu minulle juurikaan mitään. He puhuivat. Jokainen. Kaikkien kanssa kului haastatteluun varattu tunti. Joidenkin kanssa jopa enemmän. Tästä huolimatta asiakkaani oli lähes...

Kun kohtaa ihmisiä, luo luottamuksen ilmapiirin ja puhuu työhyvinvoinnista, kuulee uskomattomia tarinoita. Uskomattomia, koska työntekijän hyvinvointia on turvaamassa niin monta lakia. Käsittämättömiä, koska lakeja soveltamassa ovat vastuuta kantavat esimiehet ja johtajat. Absurdeja, koska he kaikki jakavat saman vision ja tavoitteet yhteisessä...

Innostuin pohtimaan asiakkaana olemista ja saamaani palvelua nähtyäni facbookissa kaverini seinällä kuvan asiakaspysäköintimerkistä, jonka edessä oli lumikasa. Kuvaa oli kommentoitu sanoin "Asiakaskokemus tämäkin." Sanonta "asiakas on aina oikeassa" on saanut (aiheellisesti) jäädä unholaan ja antaa tilaa asiakaskokemukselle, missä oikeassa olemisen...